Monday 12 January 2015

BERCUTI DI MEDAN, INDONESIA (PART 5_FINAL)



Dari Berastagi, kitorang gerak ke Bandar Medan. Lalu lintas agak sesak...Untuk pengetahuan semua, kalau tengok cara orang kat sini drive..memang mengucap panjang juga..Cilok mencilok tu memang biasa la kat sini..sipi je jarak antara satu kenderaan dengan kenderaan yang lain. Bunyi hon pun ibarat muzik jer ...dan diorang tak marah pun bila dihon..hon tu macam satu cara komunikasi antara pemandu..Kalau kat Malaysia buat macam tu..ada kena maki sat gi.

Tiba di Bandar Medan, kitorang makan tengahari di Lubuk Idai Indah.





Ruang makan yang simple tapi bersih dan kemas.
Ikan tilapia bakar...sedap tapi senak perut nak habiskan..banyak gilerr..













Macam biasa..jus alpukat dan kuinin..pasni dah susah nak dapat...















Lepas makan, kitorang ke Sogo jer..tak sempat nak ke tempat-tempat lain dah. Tak de shopping ape pun kat sini..lagipun harga lebih kurang Malaysia jer. Tapi ..aku ni macam biasa laa..ape yang berjaya menarik perhatian mata ku ni ...MAKANAN ler..hehe..tengok la roti-roti dia ni..semua macam sedap.










Es Teler...antara yang masuk dalam senarai untuk dicuba di sini. Macam mana la rasa es teler yang disebut-sebut orang yang pernah datang ke sini.








Inilah rupa es teler nyer. Hmm..bila dah rasa..sedap tapi biasa jer..hehe..sedap lagi snow ice dessert kat Johnny's. Es teler ni diorang letak isi nangka dalam tu. Tak pe la..at least kalau orang tanya..dah pernah rasa.






Do u see what i saw at the wall? Hehe..sengaja besarkan gambar ni...nasi goreng buntut...kikiki. Ni kat dalam kedai Es Teler tu la..tapi kitorang tak makan pun.

Lepas tu, kitorang terus bertolak ke hotel.. Antares Hotel namanya. Biliknya sempit sikit berbanding Hotel Mikkie tapi ..quite ok juga..selesa jer.



















Bila malam..macam biasa, keluar makan lagi..


Ayam penyet

Lepas makan..balik hotel..rehat dan tido...

Hari Kelima (Hari terakhir)

Sarapan dulu..pastu baru kitorang ronda-ronda Bandar Medan sekejap sebelum ke Airport.

















Suasana di Bandar Medan di waktu pagi..masih belum sesak.



Istana Maimun..dapat perhati dari jauh jer..

















Sempat singgah jap kat kedai jual telekung dan kain batik. Tapi tak beli pun telekung sebab harga takde beza sangat dengan tempat kita. Tapi..sempat juga rembat satu jubah ...hehe..tapi takde gambar la pulak.






Batik...cantik juga tapi mahal..lebih RM100..


Bika ambon.. pun antara wajib beli kat sini..tapi aku tak beli pun..hehe..macam kek gula hangus je berlubang-lubang tapi warna kuning..Sedap lagi kek gula hangus..tapi still ada keunikannya tersendiri lah kan. Kalau ada jual saiz kecil nak juga beli bawa balik ..tapi ni besar gedabak..sape nak makan..takleh simpan lama pulak tu.

Kat kedai ni juga ada jual Kopi Luwak. Kopi Luwak ni tak pasti ada jual kat Malaysia ke tak..tapi kalau ada pun mesti lah mahal. Kat airport pun harganya ada yang cecah RM100. Kat kedai ni memang jauh lagi murah la..

Apa dia Kopi Luwak? Luwak tu musang. Kopi Luwak ialah kopi yang terhasil daripada biji kopi yang keluar bersama najis musang....erk? Boleh makan ke? Halal ke? Dari segi hukum, ulama'-ulama' figh muktabar menjelaskan bahawa mana-mana bijian yang dimuntahkan oleh haiwan atau yang keluar bersama najis haiwan tersebut, selagi mana ianya tidak rosak dan masih kekal dalam rupa bentuknya yang asal atau jika ia mampu tumbuh, maka ia dihukumkan sebagai bukan najis..dengan syarat hendaklah disucikan dahulu daripada najis (sumber: e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-meminum-kopi-luwak-musang). Maksudnya..halal lah kan..

Musang ni pandai tau..dia pilih biji kopi yang terbaik sahaja untuk dimakan sebagai pencuci mulut. Memandangkan biji kopi yang dimakan oleh si luwak ni hanya yang terbaik, jadi ..kopi yang terhasil juga pastinya terbaik. Sistem pencernaan luwak tidak mencernakan biji kopi ni..hanya menjalani proses fermentasi atau penapaian semulajadi dalam perutnya..jadi biji kopi yang keluar bersama najis luwak ni masih dalam bentuk asalnya.

Kualiti biji kopi yang keluar tu sama dengan kualiti biji kopi yang difermentasi selama 5-8 tahun. Difahamkan, di Bandung ada sebuah warung kopi yang sangat terkenal iaitu warung Kopi Aroma. Warung ni ada jual biji kopi yang difermentasi selama 3-5 tahun, yang dikatakan dapat menghasilkan rasa dan aroma yang luar biasa. Namun, kualiti hebat ini dapat dikalahkan oleh kopi luwak.

Selain aroma dan rasa yang unik, kopi ini juga mengandungi kurang kafein (0.5% sahaja) berbanding kopi biasa (lebih daripada 2%) disebabkan oleh fermentasi dalam perut luwak tadi. Jadi, kopi ini sangat 'heart-friendly'. So, forget the process..just feel the taste!

Panjang pulak citer pasal kopi luwak ni. Cerita Medan ni pun dah nak berakhir dah. Kualanamu Airport dah melambai-lambai.




Bergambar kenang-kenangan bersama pak supir yang baik...Agus.












Bye2 Medan...terima kasih kerana merakamkan memori indah untuk dikenang. Andai ada rezeki dan peluang lagi..insyaAllah..kami datang lagi.


7 comments:

  1. salam..kami ada menyediakan ground pakej ke Medan dengan harga yang murah paling penting sangat puas hati.. :)
    mai nanti just bawak duit shopping je :)
    tak yah dah pikir hotel, transport, makan.. semua kami uruskan ;)

    whatsapp :012-6047593

    ReplyDelete
  2. Sambil2 blogwalking...
    Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Pergi ramai boleh dapat RM290 je. Hubungi:

    Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

    ReplyDelete
  3. salam, kami ada menyediakan ground pakej ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat puas hati. In shaa Allah servis yang terbaik kami berikan untuk anda ^_^
    Instagram : @percutianbajet
    Whatsapp/sms Only: 6012-6047593

    ReplyDelete
  4. Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

    Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

    ReplyDelete
  5. Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

    Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

    ReplyDelete

  6. Assalamualaikum semua. Kami adalah organisasi yang menyediakan perkhidmatan tour di sekitar Medan, Berastagi dan Danau Toba. Kami adalah organisasi langsung dari Medan, Indonesia. Tiada agen bagi memastikan anda mendapat harga yang terbaik. Pakej kami adalah fleksible bergantung kepada permintaan anda seperti tempoh bercuti dan lokasi yang anda mahu tuju. Pakej kami biasanya merangkumi makanan (makan pagi di hotel, makan tengahari dan makan malam) sepanjang tour, kemudahan pengangkutan, hotel dan pemandu pelancong yang berpengetahuan tentang sejarah di sekitarnya. Fi dan bayaran parking yang dikenakan di kawasan-kawasan tumpuan pelancong juga di bawah tanggungjawab kami. Untuk pengetahuan anda, terdapat sangat banyak sekatan fi oleh penduduk setempat. Jadi anda tidak perlu risau berkenaan dengan kos yang tidak diingini. Kami menyediakan tentatif perjalanan yang khas untuk setiap tetamu kami bagi kepuasan dan kesesuaian masa. Untuk contoh tentatif perjalanan, klik link di bawah:

    Hubungi:
    facebook: https://www.facebook.com/HerryCutiBajetMedan1

    Email:
    herrycutibajetmedan@gmail.com

    Call/WhatsApp:
    ( Herry )
    https://api.whatsapp.com/send
    phone=6281397880156

    ( inaa )
    http://wasap.my/0134618637

    ReplyDelete
  7. Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila hubungi Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete